Fri & Försäkrad Frakt
5 / 5 Stjärnor På Google
Köpvillkor
Solterra jewelry allmänna villkor
Dessa allmänna villkor gäller för dina köp på, och din användning av, webbsidan www.solterrajewelry.se. Villkoren utgör ett avtal mellan dig och Solterra jewelry AB org. nr 559421-6573, Anckargripsgatan 3, 211 19, Malmö (hädanefter ”Solterra”). Genom att göra köp ifrån oss fysiskt, via banköverföring, Swish eller genom att använda vår betalleverantör så förbinder du dig till följande villkor. Vi ber dig därför att noga läsa igenom villkoren före du använder vår sida. Solterra jewelry AB ingår endast avtal med myndig (18 år) person. Är man minderårig krävs målsmans tillstånd.
Använder du kassan via Stripe så sparar de uppgifter om dig för att kunna slutföra din betalning. Dina personuppgifter är skyddade mot externt intrång och finns aldrig tillgängliga för tredje part. Du kan läsa mer om Stripes integritetspolicy här: https://stripe.com/se/privacy
Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart avboka din order utan kostnad
Produkter
Solterra jewelry AB reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Gramvikter och mått är uppskattningar och kan avvika något då produkterna görs för hand. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem. Våra ring storlekar går efter ringens diameter i mm och efter det Europeiska ringmått systemet. Storlekarna kan avvika med små mått mellan 0.1-0.2 mm.
Betalning
Du kan betala med kort, Klarna, Swish eller via faktura. Alla betalningar på vår hemsida går via vår betalningsleverantör Stripe. När du betalar via faktura delar vi upp betalningen i två delar. Du får välja den betalningsmetod som passar dig bäst. Vi påbörjar din order så fort betalning är oss tillhanda. Din betalning på 100% eller 50% är bindande och ej återbetalningsbar. Alla varor förblir Solterra jewelry AB:s egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda. Vid betalning via faktura har du 30 dagar på dig att inkomma med resterande 50% när din ring är klar. Inkommer du inte med betalning inom tidsramen håller Solterra rätt att avbryta din order, behålla ringen och din deposition.
Betalleverantör
Vi använder STRIPE som betalleverantör. När du gör ett köp via vår hemsida delar vi information med betalleverantören. Genom att göra ett köp via vår hemsida godkänner du STRIPES användarvillkor. Du kan läsa mer om STRIPEs användarvillkor här.
Beställning
När vi mottagit din betalning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress på din beställning. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@solterrajewelry.se
Leverans
Våra normala leveranstider är ca. 4-6 veckor. För våra ringmodeller som du hittar på vår sida är leveranstiden normalt ca. 4-6 veckor. För skräddarsydda och unika designs kan leveranstiden bli ca. 4-8 vekor. Kontakta oss om du har en deadline att passa. Vi gör vårt bästa att leverera och kan i vissa fall påskynda processen. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: Info@solterrajewelry.se
Ångerrätt
Vår retur och bytesrätt omfattar vårt ordinarie sortiment på vår hemsida. Vid köp av varor online har du som kund en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar från det att du mottagit din beställda vara. Observera att ångerrätten inte gäller för specialtillverkade produkter eller beställningsvaror som har anpassats specifikt efter dina önskemål eller har en tydlig personlig prägel. Eftersom våra produkter är specialtillverkade och skräddarsydda för varje kund, omfattas de inte av den vanliga distansköplagen för e-handel, som normalt ger en ångerrätt på 14 dagar. Våra smycken tillverkas i din valda storlek, metall, ädelstenar, kvalitet och med den gravyr du önskar.
Trots att våra produkter är unikt framställda för dig, erbjuder vi en ångerrätt och bytesrätt på en (1) produkt per kund från vårt ordinarie sortiment upp till ett värde av 50 000 kr. För att vara berättigad till ångerrätt eller bytesrätt måste varan vara oanvänd, i nyskick och återlämnas i sin originalförpackning. Varor med ett värde över 50 000 kr kan inte returneras eller bytas.
Observera att varor som har storleksjusterats inte kan returneras eller bytas ut. Vi rekommenderar att du hanterar och testar din vara med försiktighet. Var medveten om att smycken tillverkade av ädelmetaller lätt kan repas, och vi kan inte acceptera returer av produkter som är skadade eller repiga.
Vid retur av en vara debiteras en avgift på 3 500 kr. Denna avgift täcker administrativa, tillverknings- och fraktkostnader som uppstått i samband med din beställning.
Vid byte av en vara debiteras en avgift på 1 500 kr. Denna avgift täcker administrativa, tillverknings- och fraktkostnader som uppstått i samband med din beställning.
Är varan graverad eller liknande tar vi ut en återställandeavgift om 1 500 kr.
Byten
Ett byte innebär att du väljer att köpa en ny vara, där eventuell mellanskillnad betalas tillbaka om du väljer att byta till en vara av lägre pris. Önskar du istället att byta till en vara av högre pris än din nuvarande betalar du endast mellanskillnaden samt eventuell avgift för återställning.
Egen design och CAD
Specialbeställningar, egendesignade ringar, CAD, 3D print och ringar från vårt standardsortiment som har anpassats t.ex. ändrade mått eller val av annan metall på klorna än vad som erbjuds som standard, samt andra typer av skräddarsydda produkter, omfattas inte av ångerrätten.
När du har godkänt designen och ditt smycke går in i tillverkningsfasen blir beställningen bindande. Det innebär att du inte har möjlighet att avbryta din order eller returnera den, även om smycket ännu inte har levererats eller inte är helt färdigställt. Du kan inte ångra en 3D design som levererats eller beställts. Om du är osäker på villkoren för din order är du varmt välkommen att kontakta oss för ytterligare information
Vid nyttjande av din ångerrätt
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss Info@solterrajewelry.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilken vara som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du ansvarar för att produkterna skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
Garanti
Vi garanterar kvaliteten på våra produkter och erbjuder tre (3) års garanti från och med att du mottagit din produkt. Garantin gäller på konstruktions och produktionsfel eller andra fel som orsakats av säljaren. Det är viktigt att notera att garantin inte omfattar skador som uppstått på grund av olyckor, felaktig användning eller självförvållade skador.
Reklamation och klagomål
Trots vår mycket noggranna kvalitetskontroll av varje produkt, skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet eller häva köpet och göra en återbetalning. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@solterrajewelry.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
Personuppgifter
Genom att handla hos Solterra jewelry AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning
Solterra jewelry AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
Personuppgiftsansvarig är Solterra jewelry AB. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss via info@solterrajewelry.se. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
Information om Cookies
Genom att använda denna Webbplats www.solterrajewelry.se samtycker du till användning av cookies i enlighet med denna cookiepolicy. Du kommer vid första tillfället få upp en ruta där du samtycker till användning men kan när som ta tillbaka ditt samtycke om detta. Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Force Majeure
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Tvist och lagval
Klagomål eller synpunkter avseende Solterra jewelry AB:s tjänster eller produkter bör meddelas till Solterra jewelry AB:s via info@solterrajewelry.se. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN.) Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Ni kan även vända er till EUs tvistelösning här.